streda 10. mája 2017

Becca Fitzpatricková - Nebezpečné klamstvá

Vražda a láska. Môže táto kombinácia vyjsť? 

Potom, čo sa stane svedkom vraždy, je stredoškoláčka Stella Gordonová v záujme svojej bezpečnosti poslaná do Nebrasky, čo sa jej ani trochu nepozdáva. Keď sa zoznámi s Chetom Falconerom, je pre ňu ťažké byť neustále v strehu. A čoskoro si musí poradiť s naozajstnou hrozbou... Jej nepriatelia sú totiž v skutočnosti bližšie, než si myslí..  






Becca Fitzpatricková pre mňa znamená detstvo. Jej séria zavrhnutý bola jednou z prvých, ktoré som čítala a zamilovala som si ich, keďže v tejto dobe, keď zrazu prišli anjeli a celý ten ošiaľ ohľadom tejto tematiky, Becca si ma získala. Neviem posúdiť, ako by na mňa zapôsobili jej knihy dnes, ale v tej dobe som ich zbožňovala. No potom ako by sa po nej zľahla zem. Zaregistrovala som jej knihu Čierny ľad, ale tá ma absolútne nezaujala, no keď som zbadala Nebezpečné klamstvá, už som neváhala a rozhodla som sa dať jej šancu s mojím relatívne dospelým JA.

"Zadíval sa na mňa, akoby chcel zistiť, či ma to naozaj zaujíma, alebo len chcem zisti informácie, ktorými by som si ho potom mohla doberať."

Stať sa svedkom vraždy a následne by presťahovaný na opačný koniec Zeme je podľa mňa pre autorov veľmi vďačná téma - nemusíte riešiť rodinu, kamarátov hlavného hrdinku, proste ho hodíte do nového prostredia, kde všetko vytvoríte bez toho, aby ste museli (pokiaľ sami nechcete) čo i len spomenúť minulosť a predchádzajúci život a komplikovať si robotu. Pokiaľ ale nie ste prešpekulovaný fiškus! V tom prípade môžete naplno využiť potenciál tajomno vznášajúceho sa okolo pôvodného života hlavnej hrdinky. A aký spôsob si zvolila Becca? Povedala by som, že niečo z oboch. Stella bola zo začiatku naozaj otravná, povrchná, typické vety v štýle moje leto je zničené, môj život je zničený a blá, blá, blá. Chápem, že ju mrzelo, že všetkých opustí, ale keby som svedkom vraždy a ide mi o život, pravdepodobne by som radšej riešila iné veci. Rozhodne na jej charakter malo vplyv, že pochádzala z bohatej rodiny, čo si uvedomovala. Nie všetko však bolo až také ideálne, keďže jej rodičia sa rozviedli a mama začala drogovať. V prvých pár kapitolách som mala teda obrovský problém brať Stellu vážne a trvalo mi si na ňu zvyknúť. O niečo lepšie to bolo, keď sa na scéne objavil Chet, absolútne dokonalá postava, keď vám padne sánka až po kolená už len keď niečo povie. Naozaj dokonalý, zaujímavý, oživujúci element, ktorý dodal celej knihe šmrnc. 

Čo sa týka zápletky, nebola príliš komplikovaná, v podstate by som povedala dosť jednoduchá bez zbytočných digresií, čo mimoriadne oceňujem, pretože niekedy nie je potrebné dej zbytočne umelo naťahovať. Aj napriek tomu ma autorka prekvapila a párkrát som si povedala, že tak toto som naozaj nečakala. Príbeh môže pôsobiť prvoplánovo, ale v skutočnosti Becca veľmi dobre vie a pripravuje si na vás prekvapenie. Pamätám si, že presne takýto štýl mala aj pri sérii Zavrhnutý - už som si myslela, že si zo mňa robí srandu, že príbeh nikam nesmeruje a nakoniec ma niečím dostala. A presne tent istý prípad bola aj kniha Nebezpečné klamstvá, ako keby sa autorka vyžívala v tom, že ju najskôr všetci podcenia a ona im to potom oplatí. 

"A potom zaklial. Tlmene, ale výhražne. Prekvapilo ma to, pretože som ho nadávať nikdy nepočula. Nikdy som ho nevidela naozaj naštvaného."

Občas sa vyskytla nejaká pekná hlbšia romantická myšlienka, ale rozhodne sa autorka nesnažila nejako silno pôsobiť na city. Často som pri čítaní aj váhala, k akému žánru by som toto dielo priradila, keďže mi to nepríde ako taký typický triler, alebo možno skôr taký laickejší a o niečo menej prepracovaný s dosť výraznou romantickou zápletkou. Kniha bola príjemným čítaním na poobedie, myslím, že neoslní, ale zase ani nesklame. Určite ste už videli aspoň jeden film na takýto štýl a Becca ako keby sa rozhodla, že z filmového plátna dostane tento námet na papier, čo nie je až taký zlý nápad pokiaľ vám aspoň trošku funguje predstavivosť. Tak isto sa nemusia báť ani tí, ktorým sa séria Zavrhnutý nepáčila, keďže autorka prešla k úplne inému žánru a hoci si zachovala svoj štýl, už bolo cítiť, že je jej dielo je už určené o niečo starším čitateľom, aj keď si viem predstaviť, že by sa opäť vrátila k nejakému fantasy.

Váhala som, koľko lajkov dať, ale keďže som nemala vysoké očakávania a Becca ma milo prekvapila, rozhodla som sa pre štyri lajky s pevnou vierou, že sa ešte dobrého titulu dočkáme a že možno dám šancu aj Čiernemu ľadu. 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatrosmedia. Knihu si môžete zakúpiť TU.

1 komentár:

  1. Becca je jedna z mojich najobľúbenejších spisovateliek, skvelá kniha :)

    OdpovedaťOdstrániť