utorok 28. februára 2017

Enja Rúčková - Karambol

Koľkokrát musí osud spojiť ich cesty, aby pochopili, že patria k sebe?

Koľkokrát sa musia zraziť, aby pochopili, ako sa navzájom priťahujú? Nika je gymnazistka, kvintánka. Jej najväčšou ambíciou je dostať sa do redakcie školského časopisu chalanoch výraznejší záujem nemá. Všetko sa zmení, keď sa na svahu na školskom lyžiarskom zájazde zrazí so Sebom, idolom všetkých mladších študentiek. Ich cesty sa začnú nepochopiteľné krížiť. Sebo zjaví vždy, keď je Nika v kaší. A Nika zisťuje, že sa jej až prirýchlo odstal pod kožu. Aké sú však jeho zámery? Rodí sa medzi nimi niečo viac alebo ju ma Sebo len ako zábavku? A čo bude, keď sa vrátia lyžiarskeho domov?
Enju Rúčkovú asi ani netreba predstavovať. Na konte má množstvo kníh, čitatelia ju zbožňujú a jej meno je skloňované skoro tak často, ako meno Zuzky Šulajovej. V oboch prípadoch sa ale ja, asi trošku prekvapivo, neradím medzi fanúšikov ani jednej z nich. Možno sa teraz pýtate, prečo som sa teda rozhodla siahnuť po tejto knihe. Je to jedna z mála kníh od Enji, na ktorú je toľko pozitívnych ohlasov a zaujalo ma aj to, že túto knihu opäť vydalo vydavateľstvo Evitapress, ktoré síce u blogerov nie je až také populárne, no ja som s ich titulmi mimoriadne spokojná. Ako som už spomínala, moje predošlé stretnutia s Enjou dopadli zle, ale rozhodla som sa jej dať ešte šancu. A ako dopadla tentokrát?

"Hodila som na Matiasa prekvapený pohľad. Netušila som, že sa mu nejaká baba páči až tak, že to neváha priznať." 

Gymnázium, mladá láska, lyžiarsky výcvik - to je veľmi dobrá kombinácia, pokiaľ chcete stráviť poobedie pri jednoduchej, oddychovej knihe. A takou Karambol rozhodne je. Aj formát je menší, aj rozsahom nie je veľmi početná, takže som ju mala za jedno poobedie prečítanú. Určite k tomu prispel aj fakt, že som sa bavila. Tentoraz som mala pocit, že som sa stretla s úplne inou Enjou ako pred tým. Nesnažila sa silou mocou riešiť vážne témy, vyvolať vo vás silné emócie a podobne, proste len zobrala svoj talent a rozhodla sa, že napíše nejakú tú romantiku. A tým si ma práve získala. V tejto knihe sa na nič nehrá, príbeh nie je komplikovaný, proste len čítate a čítate a zrazu ľutujete, že ste už na konci. Tak isto aj načasovanie, keď som sa rozhodla do niečoho takého "ľahkého" pustiť nemohlo byť lepšie, pretože keď máte do školy čítať René mládenca príhody a skúsenosti, nemáte už príliš náladu sa púšťať do niečoho komplikovaného. Z čoho som ostala trošku zaskočená bolo, že som očakávala, že sa väčšina príbehu bude odohrávať počas lyžiarskeho niekde na svahu alebo v peknej horskej chate, ale práve scén z tohto zimného prostredia je oveľa menej ako momentov zo školy, či domova. Na jednej strane mi to akosi chýbalo, keďže práve ten svah dodával príbehu istú iskru, na druhej som ale bola šťastná, že sa nejednalo o tak plochý príbeh s happy endom po týždni strávenom na jednom lyžiarskom. A práve to bolo na tom najlepšie, že aj keď je jasné, že je príbeh určený skôr mladším čitateľkám (a nie taký starým capinám ako som ja), práve vďaka nenásilnému štýlu si získa aj staršie ročníky. Povedzme si úprimne, ktorá z nás teraz nezaspomína na pekné chvíle zo strednej?

"V hlave mi skrsol taký bláznivý nápad... najbláznivejší zo všetkých nápadov, aké som kedy mala. A práve preto som sa ho rozhodla uskutočniť."

Čo sa týka postáv, Nika mi sadla, dokonca mám pocit, že to bola asi jedna z najlepších autorkiných hrdiniek, aspoň z môjho pohľadu. Mala svoje nedostatky, ale Enja dokonale vykreslila jej charakter a v podstate ho zovšeobecnila celkovo na vekovú kategóriu Niky, na to, ako tieto dievčatá konajú, aké majú problémy, o čom rozmýšľajú a podobne. Perfektne sa vžila do ich kože, ja sama som často krát rozmýšľala, či som sa správala rovnako v jej veku, a bola to pre mňa príjemná nostalgia (a dá sa povedať, že aj útek od myšlienok z vysokej). Tak isto aj Sebo bol podarený, taký mini bad boy, ale s istým čarom. Nechýbali ani nejaké tie vedľajšie postavy, tie však výrazne do deja nezasiahli a v podstate tvorili len akési krovie. Niektorí Enju obviňujú, že sú všetky jej príbehy na jedno kopyto, s čím ja absolútne nesúhlasím. Každý z nich má niečo do seba, a to aj napriek tomu, že na prvý pohľad pôsobia jednoducho. Síce mi Enja, tak isto aj Zuzka Šulajovú, ako autorka (predtým) nesadla, ale myslím, že také talenty ako sú ony, na Slovensku potrebujeme najmä preto, že aj keď je zahraničná literatúra na vyššej úrovni (čo si budeme klamať), potrebujeme aj niekoho, kto nám priblíži domáce prostredie, kto vytvorí charaktery podobné našim vlastným osobnostiam. 

Karambol ma rozhodne zaujal oveľa viac ako Enjine predchádzajúce knihy. Prispel k tomu najmä fakt, že som pri nej často mala pocit, že sa snaží príliš moralizovať, presviedčať a príliš pôsobiť emocionálne, aj keď to niekedy nebolo absolútne treba. V tomto prípade však ani jeden z týchto nedostatkov nebol, a práve preto som si čítanie užila. Prijala by som oveľa viac podobných kníh a naozaj som sa skvelo odreagovala pri romantickom, zaujímavom príbehu s veľmi dobre vytvorenými osobnosťami. 

Síce som nenašla nejaké nedostatky, ale aj tak som sa rozhodla dať štyri lajky, keďže viem, že Enja ma ešte prekvapí a napíše knihu, ktorá ma odrovná a za ktorú jej tých päť lajkov dám. Pokiaľ máte chuť na niečo sladké, určite by ste mali dať tejto knihe šancu. 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem internetovému kníhkupectvu Knihy pre každého. Knihu si môžete zakúpiť TU

http://www.knihyprekazdeho.sk/

1 komentár:

  1. Skvelá kniha, jedna z mojich najobľúbenejších :) Dobrá recenzia.

    OdpovedaťOdstrániť