štvrtok 13. októbra 2016

Sarah J. Maasová - Dvůr trnů a růží

Úžasný a mrazivý príbeh inšpirovaný legendárnym príbehom Kráska a zviera

Když devatenáctiletá lovkyně Feyre zabije v lese vlka, zaútočí na ni podivný tvor. Odvleče ji do svého doupěte, které se ukáže být jiným světem. Tam zjišťuje, že tajemným únoscem je jedna z nesmrtelných bytostí, které kdysi vládly světu. Nenávist se postupně mění v lásku. Feyre čeká těžký úkol - musí přijít na způsob, jak zachránit tajuplný svět i svého únosce.










Sarah J. Maasová asi nikomu z vás predstavovať nemusím. Jej meno sa v poslednej dobe skloňuje mimoriadne často a keď sa objavila správa, že vydavateľstvo CooBoo vydá jej knihu Dvůr trnů a růží vyvolalo to v knižnom svete menšiu revolúciu, alebo také skoršie Vianoce. Určite každý z vás pozná rozprávku Kráska a zviera. Ja sa musím priznať, že je to moja najobľúbenejšia rozprávka (ak nerátame Popolušku na Vianoce), a preto všetko čo súvisí s touto tematikou okamžite musím mať. Aj keď sa na prvý pohľad môže zdať, že séria od Sarah má s touto predlohou veľa spoločného, nie je to vôbec pravda, skôr by som povedala, že sa ňou autorka len inšpirovala a celý príbeh poňala po svojom. Hneď na úvod chcem ešte povedať, že obálka je naozaj krásna, grafika je zvládnutá na výbornú. Aj keď sa hovorí, že nemáme súdiť knihu podľa obalu, v tomto prípade možno spraviť výnimku, pretože pod touto úžasnou obálkou sa skrýva ešte úžasnejší príbeh.7

"Vtom se ale zpoza bříz vynořily čtyři neurčité postavy, které se zdály tak temné, jako by je zrodila bezhvězdná noc."

Hlavnou hrdinkou je Feyre, mladé skromné dievča, ktoré žije so svojím otcom a sestrami. Jej život nie je zrovna najľahší. Po tom čo zomrela jej matka, na Feyre leží zodpovednosť za celú rodinu, dala totiž svojej mame sľub, že sa po jej smrti o nich postará. A tak každý večer, či je leto alebo zima, musí uloviť pre svoju rodinu jedlo, a práve to sa jej stane v jeden večer osudným. Aby získala korisť, zabije veľkého vlka, netušiac, že ide o vznešenú vílu a nie o obyčajné zviera. Aj keď sa sprvu teší z koristi, z toho, že môže vlčiu kožu predať, radosť ju po chvíľke prejde, pretože pred jej dverami sa objaví ďalšia víla, ktorá jej dá na výber - buď zomrie za svoj skutok, alebo odíde do ich zeme. Keďže Feyre chce žiť, vyberá si život s tajomnou vílou s nádejou, že sa jej raz podarí utiecť a dodrží sľub, ktorý dala matke. 

Keďže anotácia vám toho veľa asi nenapovie, snažila som sa vám aspoň v skratke povedať, čo môžete od príbehu očakávať. Určite vám už bije do očí motív Krásky a zvieraťa. Freyi nechýbajú vlastnosti ako skromnosť, spravodlivosť, láskavosť, je to typ dievčaťa, ktoré by si priala mať doma každá mama. Aj keď sa môže zdať, že je úplne dokonalá, jej charakter bol naopak vykreslený aj s pár nedostatkami, čo ju robilo sympatickejšou a rozhodne som si ju o to viac obľúbila. Na druhej strane tu máme Tamlina, ktorý bol dokonalou postavou. Práve tu bolo vidieť rozdiel s pôvodným námetom, keďže jeho nadprirodzené schopnosti mu neboli prekliatím, skôr darom a on sa ich snažil vyzžiť najlepšie vo svoj prospech. Obaja boli veľmi silné postavy, ktoré jednoznačne vládli deju a strhli všetku pozornosť na seba. Vytvárali dokonalý kontrast a ja som len krútila hlavou, ako sa autorke podarilo vytvoriť také dokonalé postavy. 

"Troufla jsem si krátce mrknout na svůj odraz. Spěsně jsem vyšla z pokoje, jinak bych ztratila odvahu."

Čo mimoriadne oceňujem je vyspelosť príbehu. Freya zo seba nerobí žiadne neviniatko, nečervená sa pri slove sex a tak isto táto knižka, aj napriek tomu, že je retellingom rozprávky, obsahuje aj mnoho temnejších stránok, pretože niektoré víly vedia byť poriadni zákeráci. Svet, ktorý Sarah vytvorila ma úplne pohltil a myslela som si, že niečo také dokonalé ako Rowlingovej Rokfort sa nikdy nikomu nepodarí vytvoriť, no Sarah sa veľmi šikovne snažila presvedčiť ma o opaku. Aj keď je jasné, že Rokfort je len jeden a naozaj neverím, že by niekto vytvoril niečo také perfektné, naozaj sa autorka neskutočne pohrala s každým detailom, vytvorila vlastný svet, ríšu, s pravidlami, má obrovskú fantáziu, no proste niečo DOKONALÉ! Ani neviem nájsť to správne superlatívum, ktoré by vyjadrilo moje nadšené pocity z tohto skvostu a rozhodne si dovolím tvrdiť, že sa jedná o najlepšiu knihu roku 2016, ktorú len tak ľahko niečo neprekoná. Dej gradoval už od prvej stránky, Sarah dosiahla takú epickú šírku, aká sa podarí len máloktorému autorovi, spojila sympatické postavy, do detailov premyslený nadprirodzený svet, víly a iných netvorov, všetko okorenila ešte láskou a napätím a nakoniec z toho vytvorila vyše štyristo stranové dielko, ktoré máte chuť prečítať na posedenie, no zároveň ho nechcete nikdy dočítať. Keď sa dostane na koniec, chcete hneď siahnuť po dvojke, ktorá nesie názov Dvůr mlhy a hněvu, pričom sľubuje ešte temnejší a napínavejší príbeh. Bohužiaľ si naň musíme ešte chvíľku počkať, no ja sa naň už teraz neskutočne teším. Sarah si nasadila laťku poriadne vysoko a bude priam nemožné ju prekonať, alebo sa jej aspoň vyrovnať. Ja nemám absolútne, čo vytknúť a som naozaj šťastná, že som po tejto knihe siahla, pretože v poslednej dobe som na fantasy trochu zanevrela, nevedela som si k nemu nájsť cestu, všetky príbehy sa mi videli zlé, niečo mi na nich prekážalo. Sarah mi ale ukázala, že keď sa chce, tak sa dá a že stále vychádzajú kvalitné young adult dielka. 

V takýchto chvíľach ľutujem, že nemám obrázok, kde by bolo viac palcov, pretože Dvůr trnů a růží si ich určite zaslúži. Táto kniha je podľa mňa povinnosťou pre každého (ne)milovníka fantasy.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatrosmedia. Knihu si môžete zakúpiť TU.

2 komentáre:

  1. Mně se kniha také moc líbila, ale musím se přiznat, že jsem se jí celkem bála, po těch všech průměrných či nadprůměrných hodnocení :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak u mňa to bola jasná voľba keďže Krásku a zviera zbožňujem a môžem ti ju len a len odporučiť :)

      Odstrániť