piatok 8. júla 2016

Cora Carmacková - Zbohom nevinnosť

Ako môže dopadnúť vžah profesor - študentka ?

Študentku herectva Bliss Edwardsovú už nebaví byť poslednou pannou v okolí, preto sa rozhodne pre radikálne riešenie – románik na jednu noc. Keď napokon dôjde na lámanie chleba, spanikári a utečie z vlastného bytu pred príťažlivým mužom pod absolútne priehľadnou zámienkou. Trapasom však zďaleka nie je koniec. Na druhý deň jej na úvodnej hodine semestra predstavia nového učiteľa a Bliss od údivu padne sánka. Pred ôsmimi hodinami ležal nahý v jej posteli!

Bliss sa ide prepadnúť od hanby a to sa školský rok ešte len začal. Ako na potvoru naráža na príťažlivého učiteľa Garrica na každom rohu a trápnym situáciám niet konca-kraja. Hoci sa obaja zhodli na tom, že ich posteľové dobrodružstvo bol obrovský omyl, Garric po pôvabnej študentke neustále poškuľuje. Alebo si to Bliss len namýšľa?

Po knihe Zbohom nevinnosť už pokukujem nejaký ten mesiac. Čo ma ale odrádzalo, bolo množstvo negatívnych názorov, ktoré som na internete na tento titul našla. Pred nedávnom som toto dielko ale opäť zahliadla v kníhkupectve a povedala som si, že kašlem na to, sama si na ňu vytvorím svoj názor. Od autorky som totiž čítala aj jej ďalší titul Zbohom klamstvá, ktorá vyšla v poradí ako druhá. Cora má na konte už pár titulov a jedná sa prevažne o jednoduché, milé, romantické oddychovky, ktoré vám spríjemnia dni, žiadne náročné čítanie. To čo som očakávala, som aj dostala.

"Prstami mi prebehol po sánke, až mi naskočili zimomriavky. Neotvorila som oči, koniec koncov, kým boli zavreté, nehrozilo, že niečo vyvediem."

Aférka učiteľ a študentka nie je žiadna nová téma. Nie je populárna len v knihách, ale aj v seriáloch (PLL asi poznáme každý)či filmoch. Cora sa s touto témou ale pekne pohrala. Páčilo sa mi, že postavy presne vedeli, čo chcú, nehrali sa na žiadne neviniatka, vedeli, čo ich vzťah obnáša a ako to bude fungovať. Bliss aj Garrica som si obľúbila a priala som im to od začiatku až do konca. Aj keď som občas mala pocit, že naše postavy majú o pár rokov menej a ich správaniu som nechápala, nepokazilo mi to zážitok z čítania. Už dávnejšie som spomínala, že niekedy netreba úžasný námet, pokiaľ autorka vie písať, dokáže skvelo spracovať aj pomerne ošúchaný nápad. Tak to bolo aj v tomto prípade. V podstate sa počas celej knihy nič nedialo. V podstate to nebol žiadny svetoborný román, ktorý si navždy zapamätáte. Bolo to ale napísané tak dobre a chytľavo, že som ju prečítala za pár hodín a po prečítaní som sa usmievala ako slniečko od ucha k uchu (keby nemám uši sa smejem dokola). Jednoznačne ma dostal ten humor a vtipné situácie. Sama som sa v mnohých videla, keďže som úplne nešikovná a keby niekto zrátal všetky trapasy, ktoré sa mi stali najmä pri mojom snúbencovi, vyšlo by mu pomerne veľké číslo. 

"Chvíľu mlčal. Potom sa prudko obrátil, spravil pár krokov a vrátil sa. Frustrovane si prehrabol vlasy. "

Už pred vyše rokom som si kúpila český preklad, pretože sa mi nechcelo čakať na slovenský, ale vôbec sa mi nepáčil a po pár stranách som knihu odložila. Slovenský bol podľa mňa lepší a určite mi viac sadol. Čo nemám rada, sú tie prekliate ľúbostné trojuholníky. V tomto prípade bol ale vytvorený naozaj nenásilne, tretia postava hrala tak nevýrazné husle, že mi vôbec neprekážal. Na osvieženie fajn, ale tam by som skončila, netreba ho vôbec zbytočne naťahovať. Príbeh je predvídateľný, repliky sú niekedy umelé (také typické, ako z amerických filmov), ale určité čaro príbeh má. Možno je to práve tým, že Cora nič nenaťahuje, príbeh má vymyslený od začiatku až do konca, nedramatizuje, píše pútavo a s humorom. Ťahačom príbehu sú rozhodne dialógy, žiadne päť stranové rozmýšľanie Bliss o jednom Garrickovom svale. Kapitoly sú krátke, príbeh nemá ani 250 strán. Mojou najobľúbenejšou časťou je rozhodne epilóg. Príbeh je vyrozprávaný z pohľadu Bliss, epilóg prenechala autorka ale Garrickom. Polovica čitateliek nad ním určite frflala, že je príliš romantický, sladký, že to by sa nikdy nestalo a ako môže niekto byť taký naivný. Ja som v niektorých veciach poriadny pesimista, ale čo sa týka lásky, je podľa mňa možné všetko a a občas nezaškodí si trošku poochkať, zavzdychať alebo sa zasnívať. Keď nie v realite, aspoň pri knihách. Zaujímavým faktom bolo pre mňa aj divadlo. Sama som sa s týmto prvkom príliš v knihách nestretla a vrámci príbehu zohralo dôležitú úlohu. Nebol to len nejaký výplod autorky, ako vyplniť občas hluché miesta, hodiť ho do deja nech je zaujímavejší. Naopak, zohrával dôležitú úlohu, sama Bliss študuje herectvo, odohrajú sa aj nejaké tie divadelné predstavenie a celkovo som bola z tohto kúsku umenia vloženého do romantickej línii nadšená. Ak sa spätne teda pozriem ako som sa cítila pri čítaní, som naozaj nadšená. New adultovky čítam ako na bežiacom páse a niekedy je ťažké nájsť nejakú, ktorá by ma nerozčuľovala, páčila sa mi a mala som chuť ju odporučiť aj svojim kamarátkam. Zbohom nevinnosť však svoju úlohu splnila!

Nemám prečo udeliť knihe menej ako plný počet, čiže 5 lajkov. Aj keď bolo mnoho čitateľov skeptických, som šťastná, že som sa nakoniec rozhodla vytvoriť si sama názor. 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem internetovému kníhkupectve Preskoly. Knihu si môžete zakúpiť práve TU.

2 komentáre: