nedeľa 13. septembra 2015

Nikto sa neskryje - Glenn Greenwald

Čo vieme o sledovaní občanov? 

V máji 2013 sa Glenn Greenwald vydal na cestu do Hongkongu. Mal sa tam stretnúť s anonymným zdrojom, ktorý tvrdil, že má presvedčivé dôkazy o neobmedzenom sledovaní občanov zo strany vlády. Trval na komunikácii len prostredníctvom zložito šifrovaných kanálov. Z anonymného zdroja sa vykľul dvadsaťdeväťročný Edward Snowden, ktorý pracoval pre firmu úzko spolupracujúcu s Národnou bezpečnostnou agentúrou (NSA). Zverejnené informácie o tom, ako agentúra vážne prekračuje hranice svojich právomocí, otriasli celým svetom a stali sa jedným z najzávažnejších zistení v moderných dejinách. 

Spustila sa horlivá a doposiaľ nevídaná debata o národnej bezpečnosti a ochrane súkromia. 

Diskusia v spoločnosti aj naďalej živo rezonuje, vláda navrhuje reformy a zdá sa, že plný dosah Snowdenových únikov informácií ešte len uvidíme.


Čo sa týka kníh, mám presne vytýčený žáner a typ, ktorý sa mi páči a keby ste sa pozreli do mojej knižnice, našli by ste v nej hlavne romantické knihy, young a new adultovky. Občas mi však príde ponuka aj na úplne iné tituly, kedy sa môže stať, že ma zaujme aj niečo iné. Práve toto sa mi stalo aj pri dielku Nikto sa neskryje, ktorá teda rozhodne nemá s nejakou sladkou romantikou nič spoločné. Musím uznať, že sa jednalo asi o prvú knihu s takouto tematikou, ktorú som čítala, no musím povedať, že som ostala trošku sklamaná. Nápad bol skvelý, no našlo sa pár vecí, ktoré mi proste prekážali.

"Nesúhlasil som. Podľa mňa je málo pravdepodobné, že by si Obamova administratíva dovolila zatknúť novinára uprostred ostro sledovanej kauzy."

Keďže nechcem, aby bola moja recenzia plná spoilerov, nebudem sa pitvať v deji, aby som vám náhodu neprezradila dôležité informácie. Poviem iba, že pri čítaní musíte dávať pozor naozaj na každý detail, ja som na to zo začiatku zabúdala a potom som sa miestami stratila. Postupne sa odhaľuje aj všetky tajomstvá, nastávajú rôzne prekvapenia a zvraty. Musím však uznať, že príbeh bol celkovo poriadne komplikovaný, čo mi miestami kazilo čítanie. Jednalo sa o poriadne prepracované dielo, ktoré mal autor vymyslené naozaj dobre a do úplných detailov. Nebola to jeho prvotina, čo bolo z knihy cítiť. Aj napriek tomu sa mi však pár krát stalo, že som sa nudila a knihu odložila nabok. Preto som aj s jej čítaním bojovala vyše týždňa, pritom má len niečo cez 300 strán. Určite za to môže aj fakt, že som ešte nič podobné nečítala a tak som ani nevedela, čo môžem vlastne očakávať. Páčilo sa mi, že bolo dielo doplnené o rôzne dokumenty či mapky, ktoré obohacujú príbeh a rozhodne ho robia zaujímavejším.

"Účastníkov výskumu podrobili rôznym stupňom monitorovania a požiadali ich, aby vyjadrili svoj názor na legalizáciu marihuany."

Ako som už spomínala, jednalo sa o komplikovanejšie dielko, takže pokiaľ hľadáte niečo jednoduchšie na oddych, toto asi nebude výber pre vás. Ak by ste však mali záujem o niečo kvalitnejšie, rozhodne siahnite po tomto titule. Ja som si síce s touto knihou úplne nesadla, ale rozhodne ju nehodnotím zle. Glenn to naozaj super vymyslel, obdivujem ho za to, že vôbec niečo také prepracované napísal. Som rozhodnutá dať ešte podobným knihám šancu, aj napriek tomu, že teraz budem musieť dať len tri lajky.

Dlho som uvažovala nad hodnotením a zvažovala štyri lajky, no šetrím si ich na ďalšiu autorovu knihu, ktorá ma možno zaujme ešte viac :)

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Tatran. Knihu nájdete TU.

4 komentáre: