sobota 21. júna 2014

Divergence - Veronica Rothová

Jedna volba tě zmení!

Chicago, budoucnost. Obyvatelé města, které obklopuje jen močál a obepíná ostnatý drát, jsou rozděleni do pěti frakcí. Beatrice je čerstvých šestnáct a přišel čas vybrat, do které frakce chce patřit, které ctnosti se chce na celý život odevzdat. Překvapivé rozhodnutí jí do cesty přivede osudového kluka – úchvatného, ale taky trochu nesnesitelného. Beatrice zjišťuje, že ve společnosti, která se jeví tak dokonalá, vzrůstá napětí a hrozící nebezpečí lze zažehnat jen jedním způsobem, který ji ale možná zničí.



 
Sérii Divergencia som sa dostatočne dlhú dobu vyhýbala, pretože ma proste nezaujala. Veľakrát som sa pozerala v kníhkuepctvách na jej krásne obálky, no nejako som vžy predsa len dala prednosť niečomu inému. Postupne sa však začal objavovať film a ja som si nakoniec povedala, že dám knihe šancu. A bola to dobrá voľba! Ba priam vynikajúca.

"Sklopím hlavu a obracím v prstech vidličku, dokud mi nevyprchá horko ztváří. Nemám ráda, když mě někdo kára. Obzvláště ne múj bratr." 

Príbeh je rozprávaný z pohľadu Tris, ktorá sa počas knihy vyvinula z malej bojazlivej slečinky na poriadne a odvážne dievča. Bucúcnosť, Chigago je rozdelené do 5 frakcií - Harmónia (priateľskosť, mier), Otvorenosť (pravdovravnosť), Informovanosť (vedomosti), Neohrozenosť (odvaha), Sebazaprenie (obetavosť).  Beatrice Priorová, čiže Tris, žije so svojimi rodičmi a v 16 sa má rozhodnúť, ku ktorej frakcii bude patriť. Väčšina sa rozhodne pre tú, kde aj vyrastala, no Tris si vyberá inú možnosť - Neohrozenosť. Musí však dokázať, že medzi Neohrozených naozaj patrí. Možnosť, že by sa mala stať len bezprízornou je pre Tris horšia ako smrť. 

Tris je skvelá hlavná hrdinka. Vážne. Pri tejto knihe sa asi prvý krát stalo, že mi nevadili vnútorné monológy a myšlienkové pochody. To ako sa Tris zamýšľala nad celým systémom, nad svojou rodinou a priateľmi dodávalo knihe správnu atmosféru. Tris som uverila všetko čo povedala, spravila, bavilo ma sledovať ako sa zo sivej myšky stáva poriadna dračica. Veronica Roth si na hlavnej hrdinke dala poriadne záležať, bolo vidno, že má poriadne premyslený každý detail.

"Do pokoje dorazí ošetřovatelka a řekne mi, abych ustoupila. Poslechnu ji. Ruce i kolena mám nasákle krví. Rozhlédnu se kolem: chybí jen dvě tváře."

Skôr ako sa dostanem ku skvelému hlavnému hrdinovi, chcela by som povedať, že si autorka dala záležať aj na vedľajších postáv. Neboli len akousi okrasou, ktorá sa mihne občas na nejakej tej stránke, ale do knihy pekne každý z nich prispel niečím iným. Nemala som pocit, že by bola niektorá z postáv nevyše, že by zavadzala alebo do deja nepasovala. Autorka vytvorila dokonalé vedľajšie postavy, ktoré mi občas zatienili hlavnú hrdniku (v dobrom slova zmysle). Čo sa týka romantiky, je jasné, že tam bola. Ale len v takých jemných a citlivých dávkach, bez typického klišé. Štyri je Trisin trenér, trochu desivý, no zároveň romantický, príťažlivý a ochranársky typ.

Nikdy by som nepovedala, že je táto kniha autorkin debut. Po celý čas som mala pocit, že Veronica presne vie o čom píše, že má napísaných minimálne 10 kníh a poriadne vycibrený štýl, že už vie akým chybám sa má vyhnúť, aby čitatelia nad jej knihami iba nekrútili hlavami. Kniha sa mi čítala naozaj dobre, bola pútavá s rýchlým spádom a kopou akcie. Ani raz som si nepovedala, že sa nudím, alebo že ma kniha nebaví. Nemôžem dokonca na knihu ani povedať nič zlé, bola proste skvelá, vynikajúca, no nemám slov. Sama sebe nadávam, čo som s knihou čakala tak dlho, že som si ju nevedela kúpiť hneď ako som ju videla. Našťastie mám po ruke hneď aj ďalší diel, do ktorého sa idem pustiť asi tak za 5 minút :) 

"Muže napravo kousnu do ruky a usměju se, když na jazyku ucítím jeho krev. Pak mě udeří a všechno kolem zmizí."

Čo sa týka knihy tak je jasné, aké si zaslúži hodnotenie. Už sa teším  na druhý diel a dúfam, že napíšem, že bol rovnako perfektný ako tento :)

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatrosmedia. Knihu nájdete TU.

8 komentárov:

  1. ja som sa taktiež vyhýbala tejto sérii, no nakoniec som sa na to dala a neľutujem :) hoci sa teraz bojím ísť na posledný diel, pretože z mnohých recenzií viem, ako skončí, určite sa k tomu dostanem :) recenzia je skvelá-všetko v skratke, žiadne omáčky okolo toho :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ďakujem pekne :) Ja som tiež dlho odolávla haha .. :) ja sa teraz chystám ešte len an druhý diel no dúfam, že ma nesklame .. :)

      Odstrániť
  2. Souhlasim s tebou ve vsem, snad jen ne v tom, ze bych se knize vyhybala, naopak jsem po ni sahla okamzite :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Taky jsem nemohla uvěřit, že to není autorčino několikáté dílo. Píše fakt dobře a vůbec nejde poznat, že je to první debut. Jinak s recenzí souhlasím, divergence je opravdu úžasná kniha, která zaujme snad všechny. :) Hezky napsané...

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Patricie Lexová
    patri.l@email.cz
    doporučuji Kate Mosse-Labyrint (Dan Brown v sukních:)

    OdpovedaťOdstrániť